התפתחות הילד

מהי התפתחות הילד?

התפתחות הילד היא תהליך אותו עובר כל ילד. התהליך כרוך בלמידה ובשליטה במיומנויות כגון ישיבה, הליכה, דיבור. מיומנויות אלו נקראות אבני דרך התפתחותיות, הנלמדות בפרקי זמן צפויים. ילדים מפתחים מיומנויות בחמישה תחומים עיקריים של התפתחות:

התפתחות קוגנטיבית. זוהי יכולת הילד ללמוד ולפתור בעיות. לדוגמה, תינוק בן חודשיים לומד לחקור את סביבתו עם ידיו או עיניו, וילד בן חמש לומד כיצד לחשב תרגילי מתמטיקה פשוטים.

התפתחות חברתית ורגשית. זוהי יכולת הילד לתקשר עם אחרים, ובכלל זה לסגל שליטה עצמית. לדוגמה, תינוק בן שישה שבועות מחייך, תינוק בן עשרה חודשים מנופף לשלום, וילד בן חמש יודע כיצד להשתתף במשחקים חברתיים.

התפתחות הדיבור והשפה. זוהי יכולת הילד להבין שפה ולהשתמש בה. לדוגמה, תינוק בן שנה אומר את המילים הראשונות שלו, וילד בן חמש יודע לומר "רגליים" במקום "רגליות".

פיתוח מיומנויות מוטוריקה עדינה. זוהי יכולת הילד להשתמש בשרירים קטנים, במיוחד בידיים ובאצבעות, כדי לאסוף חפצים קטנים, להחזיק כפית, לדפדף בספר או להשתמש בעפרון לציור.

פיתוח מיומנויות מוטוריקה גסה. זוהי יכולת הילד להשתמש בשרירים גדולים. לדוגמה, תינוק בן חצי שנה לומד כיצד לשבת עם מעט תמיכה, תינוק בן שנה לומד לזחול ולהאחז ברהיטים לשם יציבה, וילד בן חמש לומד לדלג.

אבן דרך התפתותית היא המיומנות אותה רוכש ילד בפרק זמן מסוים. לדוגמה, אבן דרך התפתחותית אחת היא הלמידה ללכת, ורוב הילדים לומדים אותה בין הגילאים תשעה חודשים עד שנה ושלושה חודשים. אבן דרך מתפתחת באופן רציף. כלומר, ילד צריך לפתח מספר מיומנויות לפני שהוא יכול לפתח מיומנויות חדשות. לדוגמה, ילדים בד"כ לומדים תחילה לזחול ולעמוד לפני שהם מסוגלים ללכת. כל אבן דרך אותה רוכש ילד, נבנית על אבן הדרך האחרונה אותה פיתח.

מהי אבן דרך טיפוסית, או כישורים אותם לומדים ילדים בגילאים שונים?

המוח גדל בקצב מהיר ביותר בשנים הראשונות לחיי ילדים. במהלך תקופה זו, ילדים לומדים מגוון מיומנויות חדשות. היות וילדים רוכשים בדרך כלל אבן דרך או כישורים התפתחותיים במסגרת זמן מסוימת, ניתן לצפות שרוב הילדים ילמדו מיומנויות שונות בזמנים קבועים.

אלו אבני הדרך הטיפוסיות להתפתחות הילד:

בגיל חודש וחצי. תינוקות חווים את העולם באופן ייחודי להם, ותלויים לחלוטין בהורים לצרכיהם הבסיסיים. בגיל זה התינוק וההורים לומדים הרבה, ולמידה זו מהווה את הבסיס למערכת היחסים ההדדית ומספקת את היסודות לפיתוח מערכות יחסים עם אחרים.

בגיל חודש וחצי עד שלושה חודשים. התינוק חווה שגרה חלופית של שעות תנומה ושעות ערות. בגיל שלושה חודשים, הוא ער בחלק ניכר מהיום וישן רוב הלילה. הוא מוכן ללמוד על העולם כשהוא ער, וזהו זמן טוב להציג בפניו בהדרגה חוויות חדשות, המסייעות למוחו להתפתח.

בגיל שלושה חודשים עד חצי שנה. התינוק הופך להיות חברתי יותר בתקופה זו. הוא מחייך לעיתים קרובות יותר ומתחיל לצחוק. הוא נהנה ממשחקים פשוטים, ולומד שפעולותיו עשויות לגרום לתגובה בסביבתו. ככל שהתינוק מסגל שליטה טובה יותר בשריריו, הוא מסוגל באמת לחקור את העולם הסובב אותו.

בגיל חצי שנה עד תשעה חודשים. התינוק מתחיל להזיז את גופו בתנוחות שונות, ועדיין נהנה לשחק עם צעצועים או דברים הנמצאים בהישג ידו. הוא מפתח שיטות חדשות לנוע לעבר צעצועים או דברים שנמצאים מחוץ להישג ידו. יש לוודא שהבית מאורגן לבטיחת הילד.

בגיל תשעה חודשים עד שנה. התינוק סקרן מאוד ובוחן את סביבתו. הוא יכול כעת לאסוף דברים קטנים, ולכן יש לוודא שאין על הרצפה שום דבר אותו הוא יכול לאחוז, להניח בפיו ולהחנק. עכשיו הוא יודע להתגלגל ולהתהפך בעצמו, ויש לוודא שהוא אינו עטוף בשמיכות מרובות ושהוא יכול לנשום בקלות.

בגיל שנה עד שנתיים. הלמידה ללכת ולדבר היא העבודה השמעותית ביותר של ילד בתקופה זו.

בגיל שנתיים עד שלוש. בתקופה זו יש לתינוק רמות אנרגיה גבוהות, והוא רוצה לעשות דברים בעצמו. יש לזכור כי הילד חווה מגוון דחפים, אך עדיין אין לו שליטה עליהם. התפרצויות זעם הן נפוצות.

בגיל שלוש עד חמש. בגיל זה הילד מאמין שהכל סובב סביבו, ועולמו מלא בקסם. הדמיון עובד כל הזמן והוא לומד מיומנויות חברתיות. גני ילדים או קבוצות משחק מספקות הזדמנות משמעותית לילד ללמוד מיומנויות חברתיות מתאימות.

בגיל חמש עד שבע. כשהילד מתחיל ללמוד בבית הספר היסודי, כל יום הופך להיות זמן הרפתקה וגילוי. תקופת ילדות זו היא הזמן בו כל ילד מתחיל ללמוד את הכישורים הדרושים כדי להפוך לאדם עצמאי. לכל ילד יש אישיות משלו, המשפיעה על כל צעד של למידה והתפתחות. מבחינה פיסית, זהו גם זמן של צמיחה אדירה, והילד מפתח כוח שרירים, תיאום ועלייה בסיבולת.

מה אם הילד אינו עומד באבן דרך התפתחותית?

כל ילד הוא ייחודי ועשוי לרכוש את אבני הדרך ההתפתחותיות מעט מוקדם או מאוחר יותר בהשוואה לילדים בני גילו. יחד עם זאת, בהחלט קיימים פרקי זמן בהם רוב הילדים צריכים לרכוש אבן דרך מסוימת. לדוגמה, ילדים לומדים ללכת בכל זמן בין גיל תשעה חודשים לשנה וחצי.

לכן, אם הילד בן שנה וחודש ובכל זאת עדיין אינו הולך, אין צורך לדאוג. הוא רוכש את המיומנויות הדרושות לו ללמוד ללכת ועשוי להתחיל ללכת בקרוב. אך אם הוא בן שנה ושלושה חודשים ועדיין אינו מפגין ענין בהליכה, מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים על מנת לוודא שלא קיימות בעיות רפואיות או התפתחותיות.