אבחון והערכה לילדים צעירים

הורים הצופים בהתפתחות ילדיהם, מוטרדים לעיתים מבעיות הנוגעות להתפתחותם בהשוואה לבני  גילם. הם תוהים לגבי הסימנים המעידים על עיכוב או נכות התפתחותית;  אלו צעדים עליהם לנקוט במקרה של מקום לדאגה; ומה יקרה לאחר קביעת האבחנה. מאמר זה מסייע בהדרכת תהליך אבחון והערכת ילדים.

המיומנויות אותם משיגים ילדים בשלבים שונים נקראות אבני דרך התפתחותיות. אבן דרך מתרחשת בזמנים שונים ובמסגרת התחומים הבאים: חברתי, רגשי, כישורי שפה,קוגנטיבי, תנועה ילד עשוי לחוות עיכוב התפתחותי, אם כישוריו אינם מגיעים בטווח הזמן הרצוי לילדים בגילו. הבנת אבני הדרך ההתפתחותיות מספקת מידע על התפתחות הילדים בגילאים שונים, וכאשר הם אינם מגיעים לפיתוח מיומנויות ספציפיות בהתאם לגילם, יש צורך בפניה לאבחון, הערכה וטיפול מוקדם.

חששות ההורים עשויים להגיע בעקבות תצפיותיהם על הילדים או עדויות של בני משפחה או אנשי צוות במרכז הטיפול בילדים או במסכרת החינוכית. אם הילד אינו מפתח את הכישורים המתוארים כאבני הדרך ההתפתחותיות, יש להתייעץ עם רופא הילדים. לפני הייעוץ, יש להכין רשימת המיומנויות הפרטניות אליהן הילד עדיין לא הגיע. הכנה זו מסייעת באופן משמעותי לרופא בעת ביצוע האבחנה.

אבחון וטיפול רפואי

בהתבסס על המידע מההורים, ולאחר בדיקת הילד, רופא המשפחה או רופא הילדים יפנה את הילד, בהתאם לממצאי הבדיקה, להערכה התפתחותית המתבצעת על ידי אנשי מקצוע כגון פיזיותרפיסט, מרפא בעיסוק, קלינאי תקשורת או אודיולוג; איש מקצוע מתחום בריאות הנפש המתמחה בטיפול בילדים; או מומחים מקצועיים אחרים בהתאם להערכה.

אם ההערכה מצביעה על עיכוב התפתחותי ממנו סובל הילד, חשוב להתחיל בקבלת שירותי התערבות מוקדמים. הלמידה האנושית מהירה ביותר בשנים הראשונות, וזה זמן טוב להציג את הפעילויות ההתפתחויות לילדים. טיפול מוקדם מספק שירותים לילד בעל עיכוב או נכות התפתחותית כדי לענות על הצרכים ההתפתחותיים האישיים שלו. הטיפול תומך בילד ובבני המשפחה במהלך שנות ההתפתחות החשובות.

אנשי מקצוע המתמחים בטיפול בהתפתחות הילד מספקים תמיכת הערכה לילדים בגיל הרך, הסובלים מעיכובים התפתחותיים, בעיות התנהגות או נכות פיסית. המטפלים כוללים רופא ילדים המתמחה בהתפתחות, עובדת סוציאלית, פסיכולוג קליני, מחנך לגיל הרך, קלינאי תקשורת, מרפא בעיסוק או פיזיותרפיסט.

מהי הערכה התפתחותית?

זוהי הערכת התפתחות הילד בתחומים שונים הכוללים מצב פיסי, כישורי שפה, יכולות אינטלקטואליות, וכישורים חברתיים ורגשיים. ההערכה מצביעה על צורך בטיפולים או קבלת שירותים התומכים בילד בהמשך התפתחותו. בהתאם לצרכי הילד ובני המשפחה, יתכן שיהיה צורך במומחה אחד או יותר בתהליך ההערכה.

המאבחן יכול לתת לילד משימות ספציפיות כדי ללמוד יותר על נקודות החוזק והולשה שלו. בהתאם לגיל הילד והחששות ההתפתחותיות, הפעילויות עשויות לכלול משחקי הרכבה, פתרון חידות, משימות שפה ופעילות גופנית מסוימת, כאשר המאבחן מבצע תצפית קלינית על התנהגות הילד במהלך המשחק.

מיד לאחר ביצוע ההערכה, המאבחן נפגש עם ההורים, מפרט בפניהם את מסקנותיו מהתצפית על התנהגות הילד ומספק המלצות להם.