אחיזת עיפרון

כשילדים מתחילים לכתוב, ההורים יכולים לסייע להם בלמידת אחיזה נכונה של העיפרון. אחיזה נכונה חיונית לא רק לשיפור כתב היד, אלא אף כדי להקל על נוחות וזרימה של כתיבה.

אחיזה נכונה, הינה אחיזה דינמית בה , קיימת תנועתיות בשרירי האצבעות וכף היד. בד"כ, המנח הקלאסי הוא בו האגודל, האצבע והאצבע האמצעית יוצרים משולש, כשהקמיצה והזרת תומכות באצבע האמצעית. העיפרון צריך להיות ממוקם בין שלושת אצבעות המפתח: כרית האגודל, צד האצבע האמצעית וקצה האצבע המורה, כך שאין לחץ שווה מכל שלוש האצבעות, והן צריכות להיות מעוקלות מעט, כדי לאפשר בקרה נאותה של העיפרון, כך שהילד יכול לכתוב במהירות ובקלות יותר. יחד עם זאת, קיימות אחיזות אחרות המאפשרות תפקוד טוב. 

במידה וילדים לא רוכשים אחיזת עיפרון באופן ספונטני, מומלץ לנסות להדריך את הילדים  אחיזה נכונה של העיפרון כשהום מתחילים ללמוד לכתוב את שמם, בדרך כלל סביב גיל ארבע- חמש. יש ילדים שיודעים באופן טבעי להפעיל אחיזה נכונה, ואחרים זקוקים לסיוע עדין מההורים והגננות. במקרים בהם לא נצפית הפנמה של אחיזת עיפרות איכותית, מומלץ לפנות לאבחון במסגרת ריפוי בעיסוק.

הימנעות מאחיזה שאינה נכונה

יש לוודא שהילד אינו לופת את העיפרון חזק מידי. ניתן להבחין בכך כשפרקי האצבעות לבנים, הנייר מלא בחורים, וקצה העיפרון נשבר לעיתים תכופות.

סימני לחץ. יש לוודא שהילד אינו מאמץ את המפרק של האצבע המורה. לא צריך להיות שום סימן של לחץ, כגון אדמומיות או לובן במפרק האצבע, והיא צריכה לנוח על גבי העיפרון.

אחיזת אגרוף. יש לוודא שהילד אינו אוחז את העיפרון בצורת אגרוף. היד צריכה להיות רגועה וכך כם הכתיבה, שצריכה להיות מתונה ולא מהירה מידי.

בחירת מכשירי כתיבה. אין צורך להשתמש בעיפרון בלבד. עטים, וטושים דקים מקובלים לחלוטין. למעשה, ככל שכלי הכתיבה נוח יותר לילד מבחינת האחיזה, כך הוא לומד לכתוב טוב יותר.

הפעלת לחץ נכון באחיזת העיפרון

הילד צריך ללחוץ מספיק חזק על העיפרון כדי לראות את הכתב, אך לא כל כך חזק עד שחוד העיפרון נשבר או שהנייר נקרע. עיפרון עופרת רכה יסייע לסימון הנייר ללא צורך בהפעלת לחץ מופרז. מיקום העיפרון, היד ופרק כף היד מבוצע כך שקצה העיפרון נמצא בזווית לכיוון הכתף. האגודל צריך להמשיך את קו החלק התחתון של הזרוע, והיד אינה צריכה להיות כפופה.

כל הגוף משפיע על אחיזה נכונה של העיפרון, והילד צריך לשבת בכיסא מתאים לגילו ולגובהו, ליד שולחן בגובה מתאים, ולשבת כשהישבן נמצא במרכז המושב, והרגליים שטוחות על הרצפה. מומלץ שיעזר ביד הלא דומיננטית שלו כדי להחזיק את הנייר יציב במהלך הכתיבה.

מומלץ לעודד את הילד לכתוב באופן יומיומי, במידת האפשר, או לפחות מספר פעמים בשבוע, וללמד אותו שכתיבה יכולה להיות כיף. הילד יכול לתרגל אחיזת עיפרון נכונה תוך כדי ציור או כתיבה, והתרגול צריך להיות קצר כל הזמן, כחמש דקות מידי יום לילדים צעירים, וכעשר דקות עד רבע שעה לילדים מעט גדולים יותר. ובעוד שחשוב לתמוך במיומנויות הכתיבה של הילד ולחזק הרגלים טובים, מומלץ שלא להכריח אותו. הכתיבה צריכה להיות בטוחה והציור הוא משהו שהילד לומד ומתרגל, אך צריך גם ליהנות ממנו.