קשיי התארגנות

קשיי התארגנות אצל ילדים

יכולת התארגנות חשובה להתנהלות התקינה של התא המשפחתי כי בין היתר, היא מאפשרת עמידה בלוחות הזמנים של סדר יום משפחתי אך כמובן חשובה ומאפשרת השגת מטרות של הילד עצמו. ילדים עם קשיי התארגנות זקוקים לעזרה וניתן  לסייע להם ללמוד הרגלי ארגון מתאימים לו ויעילים.

תחילה יש להבין מה גורם לילד להיות חסר סדר וארגון. במרבית המקרים הילד פשוט אינו מצליח לשמור על ארגון, ולא בגלל שהוא אינו מעוניין בכך. מצב זה אינו נתון לשליטתו המוחלטת. הפרעות קשב וריכוז המאופיינים בלקויי למידה, מתאפיינים גם בקשיי התארגנות.

ילד שחווה קשיים אלו מתקשה בתכנון פעולות, אינו פועל מתוך סדר מאורגן והגיוני ובהתאם מתקשה לעמוד במטלות ולהשלים משימות. הילד עצמו במקרים רבים, מודע לקשיי ההתארגנות שלו ומעוניין לשנות את המצב, אך פשוט אינו מצליח.

צריכה להיעשות חשיבה באילו פעילויות לוקח חלק ואילו מרכיבי התארגנות הכרחיים בגן, בבית הספר ובבית ובהתאם לכך להקנות כלים מעשיים לשיפור יכולת הארגון.

התמודדות יעילה עם קשיי התארגנות

הילד אינו עצלן. ילד בעל קשיי התארגנות מודע היטב לקשייו. הוא אינו פועל מתוך עצלנות, אלא מתוך חוסר יכולת לשפר בעצמו את מצבו.

למידה בעיתוי נכון. שעות הבוקר הלחוצות אינן הזמן המתאים ללמד ילד הרגלי התארגנות יעילים יותר. מומלץ להקנות לילד הרגלים נכונים בזמנים רגועים יותר, כגון בשעות אחר הצהריים והערב.

למידה מעשית. הפעלת לחץ על הילד אינה נחשבת ללמידה מעשית. ההורים צריכים לסייע לילד וללמד אותו כיצד להתארגן נכון.

דוגמה קטנה-

 הכנת רשימות. ההורים והילד כותבים ביחד את הפעולות הנדרשות ממנו לביצוע, כשהרשימה ערוכה על פי רצף פעולות מסודר, תוך הערכה משותפת לזמן הדרוש לביצוע כל פעולה. הרשימות יכולות לכלול מטלות אותן יש להשלים בזמנים לחוצים, כגון שעת ההשכמה, התארגנות לאכילה, בחירת הבגדים והכנת התיק. בשעות הלחץ, הילד יכול להתבונן ברשימה המוכנה מראש ולפעול על פי סדר המטלות המאורגן.

שינוי הרגלי פעילות והתנהגות הם תהליכים שדורשים זמן השקעה. ילד החווה קשיי התארגנות לא יהפוך למסודר ומאורגן בן לילה, ויש להניח לו את הזמן הדרוש להסתגל למצב החדש. בזמנים רגועים, ניתן לשבת עם הילד, להתבונן על דרך התנהלותו, ולהפיק לקחים משותפים. הילד יכול לראות בעצמו אלו משימות מושלמות בהצלחה ואלו פעולות הוא מבצע באופן פחות אופטימלי, כך שניתן לסייע לו לשפר את התנהגותו.

מתן דוגמה אישית, בדומה לכל נושא אחר בהורות, הוא קריטי. כשילד מתבונן על הרגלי הסדר וההתארגנות הנאותים של הוריו, הוא לומד מהם ועובר את תהליך השינוי מתך רצון לחקות את התנהגות ההורים.

מרפאים בעיסוק העוסקים בתחום זה, יכולים להתאים וללמד את הילד אסטרטגיות ארגון יחד עם הדרכה להורים בנושא זה.