מיומנות גזירה ושימוש במספריים

גזירה במספריים הינה פעולה מוטורית מורכבת הכרוכה ביכולת הפרדת תנועה בשרירי כף יד, כלומר זו היכולת לפעול עם  האגודל באופן נפרד מהאצבעות האמצעיות ומהזרת כשהן מושחלות בטבעות המספריים. משימה זו עשויה להיות מאתגרת לילדים עם ידיים קטנות. למרות שלילדים בגילאי שלוש או ארבע יש את הכישורים הדרושים כדי לגזור, כישורי הפעלת מספריים אינם מפותחים באופן מלא עד סביבות גיל 6. כדאי לעניין את הילדים מתחת לגיל זה בשימוש במספריים. כאשר מתחילים הילדים לתרגל גזירה, רצוי לעשות זאת באמצעות הקניית שיטות לימוד נכונות.

יש לבחור מספריים טובים. הם מגיעים במגוון גדלים, כך שניתן לחפש את הזוג המתאים ליד של ילד חסר ניסיון. המספריים צריכים להיות חדים מספיק לחיתוך, וקהים מספיק על מנת שלא לפגוע ביד. היד הדומיננטית של הילד היא שמפעילה את המספריים, כך שהילד יוכל לראות את קו החיתוך.

התאמת המספריים

ילדים עם צרכים מיוחדים, בעלי כף יד חלשה או בעיות תיאום  דו-צדדי ותכנון מוטורי, יזדקקו למספריים מיוחדים או לזמן הסתגלות כדי להתחיל, אם כי רבים מהם יוכלו להתקדם למספריים רגילים במשך הזמן. קיימים סוגים שונים של מספריים מיוחדים שפועלים היטב עבור ילדים בעלי מגבלות פיסיות, והם שימושיים לילדים בעלי יד חלשה או בעלי קשיים בתכנון מוטורי. מספריים מיוחדים מעוצבים ומסייעים לייצוב נכון וקל יותר.

למספריים בטיחותיים, לעיתים קרובות יש להבים קהים, מה שמקשה על פעולת הגזירה. ילדים שמנסים לעיתים קרובות לגזור ואינם מצליחים, מתייאשים ומוותרים על המשימה. מספריים שמותאמות טוב יותר מבחינה בטיחותית, ואינם בעלי קצוות קהים, מסייעים לילד לגזור את הנייר בהצלחה בפרק זמן קצר.

תרגול מוטוריקה עדינה. לפני שמלמדים את הילד להשתמש במספריים, יש ללמד אותו מספר פעילויות מהנות שיחזקו את שרירי הידיים והאצבעות שלו וישפרו את תכנון התנועה.

למידת כישורי הגזירה

מרפא בעיסוק מלמד את הילד מיומנויות שימוש במספריים, המתחילים עם ישיבה נכונה, והסבר לילד מהי הפעולה המבוצעת בכל שלב. לדוגמה, "תראה, אני משתמש באגודל שלי כדי לפתוח ולסגור את המספריים". יש לספק רמז חזותי כגון "להבי המספריים נפתחים ונסגרים כמו פה של תנין".

אם הילד מתקשה לתמרן את המספריים, ניתן להשתמש במספריים שנועדו לתרגול , הזמינים בחנויות כלי כתיבה רבות. הם מצוינים כי יש להם זוג לולאות נוספות המיועדות ליד המבוגר ויד הילד . ניתן להחזיק ולתפעל אותם כך שהילד "מרגיש" את תנועת פתיחת וסגירת להבי המספריים.

עידוד לגזירה עצמאית

ילדים רבים נהנים מעצם פעולת הגזירה, גם אם אין בה תוצר סופי מרשים, זהו סוג של גילוי של תפעול "מכשיר". לכן, ברגע שהילד יכול להחזיק ולתפעל מספריים בקלות, הוא מוכן לגזור בעצמו. הוא יכול להתחיל באמצעות גזירת מספר קשיות צבעוניות לחתיכות קטנות, או גזירת חוט צבעוני כדי ליצור צמיד או שרשרת, או פשוט לגזור דפים קטנים . ברגע שהילד שולט בפעולת הגזירה, ניתן להציע לו להתחיל לגזור נייר בצורות.

בעזרת תרגול, הילד ילמד לחתוך בקווים ישרים, עקומים, קווי זווית וצורות פשוטות עם מיומנות. קווי הגזירה צריכים להיות עבים ומודגשים בתחילה. ככל שכישורי הילד משתפרים, הוא מתקדם לקווים דקים יותר, כשהמשוב התחושתי מסייע לו להישאר בתוך הקווים. אין לדאוג אם הגזירה של הילד מבולגנת בהתחלה. ילדים מתקדמים בקצב שלהם.