טיפול בילדים עם ליקויים בוויסות חושי

המושג "ויסות חושי" מתייחס לתהליך פזיולוגי במערכת העצבים המרכזית שבו יש איזון קבוע בין מצב של הפחתה, דיכוי או לחלופין הגברה של הפעילות העצבית- כתגובה לגרייה חושית. אצל ילדים עם קשיים בויסות החושי, עשויים לראות ביטוי התנהגותי לתהליך של ויסות שאינו תקין. הקושי שלהם לווסת את העוצמה, האינטנסיביות והאופי של התגובות ההתנהגותיות לגרייה חושית הוא הסיבה לכך. ילדים הסובלים מוויסות חושי לקוי, מגיבים באופן מוגזם, מועצם או לחלופין מוחלש. כתוצאה מכך הם מתקשים להתנהג כמצופה, לתפקד כנדרש ולהסתגל לשינויים בחיי היום יום (אביבה יוכמן).

ילדים עם לקויים בוויסות חושי מתקשים לעבד גירויים. מצב זה עלול לגרום למגוון נרחב של תסמינים, כולל רגישות יתר לקול, ראייה ומגע, בעיות במיומנויות מוטוריקה עדינה ומוסחות.

ליקוי בויסות החושי (Sensory Modulation Disorder) מוגדר כקושי בויסות וארגון של העוצמה, האינטנסיביות ואופי התגובות ההתנהגותיות לקלט סנסורי, דבר המפריע ליכולת האדם להשיג ולשמר תפקוד אופטימלי ולהסתגל לאתגרים בחיי היום יום.

השכיחות של SMD גבוהה ונעה בין 5%-10% בקרב אוכלוסיית הילדים בארה"ב.

ליקוי בויסות החושי כולל שלושה תתי סוגים, היכולים להופיע בנפרד או בצרופים שונים במערכות החוש השונות: טקטילית (מגע), אודיטורית, ויזואלית, אולפקטורית (ריח), פרופריוצפטיבית(תחושה עמוקה ווסטיבולרית(תנועה).

שלושת תתי הסוגים:

  1. תגובתיות יתר - ילדים אלו מגיבים למידע חושי בעוצמה רבה יותר או באופן ממושך יותר, בהשוואה לילדים עם תגובתיות תקינה. תתכן תגובתיות יתר למידע חושי כמו: בריחה (flight) כלומר המנעות מגירוי , מלחמה (fight) כלומר התנגדות אקטיבית כנגד הגירוי או סוג של "פחד משתק".

  2. תת תגובתיות – ילדים אלו מראים תגובתיות מופחתת למידע חושי, זמן התגובה שלהם ארוך יותר ו/או דרוש להם מידע חושי בעוצמה חזקה יותר או לזמן ממושך יותר לפני שיגיבו. התנהגותם נראית שקטה ופאסיבית. הם יכולים להראות עייפים, חולמניים, אדישים, עסוקים בעצמם ומאופיינים בדחף פנימי מופחת ליצירת קשר חברתי וחקירה מוטורית.

  3. חיפוש חושי – ילדים אלו מאופיינים בצורך בלתי מסופק לחוויות חושיות ולחיפוש אקטיבי של גרייה חושית. החיפוש יכול להתבטא בתנועתיות מתמדת ובאימפולסיביות. לעיתים קרובות, החיפוש מתבצע באופן שאינו מקובל ע"י החברה (חיבוקים חזקים, מגע מוגזם, הכנסת ידיים לפה, תנועתיות רבה מאוד). ילד שעסוק מדי בחיפוש יכול להראות התנהגות אגרסיבית בניסיון לספק את צרכיו. על ילדים אלו ללמוד לווסת עצמם בדרך שתתאים לסביבה החברתית.

סימני ליקויים בוויסות חושי

חלק מהסימנים של ליקוי זה כוללים:

  • רגישות משמעותית למגע, תנועה

  • בעיות חברתיות או רגשיות

  • רמת פעילות גבוהה במיוחד או נמוכה במיוחד

  • סרבול גופני

  • אימפולסיביות או חוסר שליטה עצמית

  • קושי במעברים ממצב אחד למשנהו

  • חוסר יכולת להירגע

אבחון טיפול

לא כל רגישות לגירוי כזה או אחר היא בהכרח בעיה של ויסות חושי, לכן, ישנה חשיבות רבה לאבחון ממקצועי.

לרוב, אנשי מקצוע מוסמכים לכך הם מרפאים בעיסוק. לעיתים גם נוירולוג ופסיכולוג.

כשילד חווה קושי המקשה המפריע לתפקודו היום יומי בבית, במסגרת החינוכית, חשוב שיקבל מענה. אבחון, טיפול והדרכה להורים ולמסגרת החינוכית, משפרים באופן ניכר את תפקודו של הילד, את התמודדותו עם קשייו.