Teen Cog-Fun

טיפול קוגנטיבי-תפקודי למתבגרים עם ADHD

 
מתבגרים עם ADHD נדרשים להתמודד עם משימות רבות ומורכבות בבית ספר, עם בני גילם ובחיי היום יום:
בבית ספר – עבודות הגשה, מבחנים, בגרויות
בחיי היום יום – תפקידים בבית, נהיגה, עבודה
עם בני גילם -  תנועות נוער, חוגים, יחסים
אתם ההורים והסביבה (המורים בבית הספר), מצפים מהמתבגרים להתמודד עם המשימות שלהם באופן עצמאי ואחראי , להיות פחות תלויים בכם ולקחת יותר אחריות על בחירותיהם ומעשיהם.
ובכל זאת, ודאי נשמעות לכם מוכרות אמירות אלו – 
"הוא כל הזמן מאחר...", היא לא שמה לב לטעויות שלה במבחנים..", "הוא לא מסוגל להתארגן...", "הבלגן שלה נמצא בכל הבית..", "הוא לא לוקח אחריות על הלמידה שלו...".
אלו הן תלונות שכיחות של הורים למתבגרים המתמודדים עם ADHD. המתבגרים הצעירים שלכם מוצאים את עצמם מתמודדים עם דרישות לא פשוטות ומשימות מורכבות.
קצת רקע...
כ 5-10% מהילדים מתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) המאופיינת בחוסר קשב, אמפולסיביות וליקוי ביכולת הניהול העצמי. קשיים אלו ממשיכים לאורך גיל ההתבגרות והחיים הבוגרים ולכן, בני נוער מתקשים לעמוד בדרישות בית הספר, הישגיהם לרוב, אינם תואמים את יכולותיהם, הם מתעמתים יותר עם הוריהם ונמצאים בסיכון להיות דחויים חברתית.
 
יש מה לעשות ואפשר לעזור בגיל ההתבגרות
Teen Cog-Fun תכנית טיפול קוגנטיבית – תפקודית למתבגרים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז, במטרה, לאפשר למתבגריםלהתמודד עם הקשיים ולתפקד באופן מיטבי בכל תחומי החיים.
התכנית פותחה ע"י צוות המעבדה לשיקום נוירו-קוגנטיבי בביה"ס לריפוי בעיסוק באוניברסיטה העברית בירושלים (נירית לבנון-ארז, ד"ר רותי טראוב, אורית פישר, פרופ' עדינה מאיר).
העקרונות המרכזיים המנחים את הטיפול בגישה זו:
• פיתוח מודעות עצמית של המתבגר ליכולותיו וכישוריו (עוצמות) ולקשייו.
• פיתוח תחושת מסוגלות, אמונה ביכולת להשיג מטרות ולהתגבר על קשיים.
• רכישת כלים ושיטות (אסטרטגיות) להתמודדות עם הקשיים בחיי היום יום.(טכניקות לניהול זמן, לגיוס מאמץ, זכרון ועוד).
• גיוס הסביבה הקרובה (הורים)  ומתן כלים לתמיכה במתבגר ע" הדרכת הורים מובנית וספציפית.
כיצד מתבצע הטיפול?
הטיפול נערך באמצעות שיחות, סימולציות ופעילויות באוירה חיובית ומעצימה אחת לשבוע לתקופה של כארבעה-חמישה חודשים.
התהליך כולל היכרות באמצעות שיחת הורים, שיחות עם המתבגר. בהמשך נקבעות מטרות ונלמדות אסטרטגיות. המתבגר לומד ליישמן בחיי היום יום.
ההורים הינם גורם משמעותי בתהליך לכן, מתקיימים מפגשי הדרכה הכוללים מתן מידע על האתגרים העומדים בפני המתבגר, הדרכה לדפוסי תקשורת מקדמים, , תמיכה במתבגר וקידום הניהול העצמי שלו .
 
ADHD הפרעת קשב וריכוז המאופיינת בחוסר קשב, אמפולסיביות וליקוי ביכולת הניהול העצמי. כ 5-10% מהילדים מתמודדים עם הפרעה זו. קשיים אלו ממשיכים לאורך גיל ההתבגרות