קבוצה לשיפור מיומנויות כתיבה

מטרת קבוצת כתיבה היא לסייע לילדים החווים קושי ותסכול בפעולת הכתיבה, כשהדגש הוא על בניית תחושת ביטחון במהלך הכתיבה וביסוס תחושת המסוגלות. הדגש מושם על שיפור מיומנויות הנדרשות למרכיבי כתיבה מיומנת, כולל אחיזת עיפרון תפקודית, מוטוריקה עדינה, תפיסה חזותית, כישורים מרחביים ותכנון מוטורי. הגישה היא תרגול מיומנויות אלו בפעילויות כתיבה משמעותיות לילד לצד התאמת הסביבה במידת הצורך (לדוג' התאמת כלי הכתיבה).   

לילדים בגילאי בית הספר היסודי מציעה הקבוצה סיוע בהתארגנות במשימות כתיבה והבעה בכתב, תוך דגש על ביסוס מיומנויות הדרושות לכתיבה יעילה ותפקודית, הכוללות בין היתר:

קצב כתיבה נכון

שליטה באחיזת העיפרון וכלי כתיבה אחרים

אימון לכתב יד קריא

דיוק השימוש באותיות ובמילים

פיתוח יכולת העתקה מהלוח

ארגון הכתיבה באופן מסודר במחברת

ארגון רעיונות והבעה בכתב.

תכנית עבודת הקבוצה מבוצעת באופן אישי ובקבוצות קטנות של שישה ילדים, בהתאם לצרכי הילד. את הקבוצה מנחה מרפא בעיסוק בעל ניסיון בהנחיית קבוצות.

כתיבת אותיות

תכנית זו נועדה לילדים בכיתות א, ב' שרכשו את היכולת לצייר צורות פשוטות .  כישורי הכתיבה נלמדים באמצעות תרגול כתיבת אותיות,, כתיבה באותיות דפוס וכתיבה בכתב בהתאם לגיל, תוך התמקדות ביצירת דף כתוב, שליטה בעיפרון ופיתוח מיומנויות מוטוריות עדינות.

במסגרת הקבוצה הילד לומד ליצור את כל האותיות ורוכש את הכלים לפתח את הכישורים הבסיסיים של כתיבה כגון אחיזת עיפרון, שליטה בקו והכרת צורת האות .

בד בבד עם תרגול כתיבת האותיות מתרגלים כתיבה הכוללת מילים ומשפטים, תוך שמירה על מבנה תקין של כתיבה, ארגון רווח בין המילים, מיומנויות תפיסה חזותית בהקשר של כתיבה.

בגילאים מתקדמים יותר (כיתות ג',ד')

הדגש בקבוצה הוא להגיע  לכתיבה אוטומטית. הבעה בכתב כרוכה בתיאום מוטורי עדין, קשב, שימוש בשפה, זיכרון ומיומנויות חשיבה גבוהות.

ככל שהילדים מתבגרים, הם עלולים להיתקל בקשיים להביע את מחשבותיהם על הנייר באופן מאורגן. במסגרת הקבוצה הם לומדים כיצד לבצע סיעור מוחות, ולסווג מידע באופן מאורגן המאפשר פיתוח והרחבת רעיונות. הטיפול בקבוצה מסייע לילדים לפתח כישורים ארגוניים פשוטים ויעילים תוך לימוד שיטות המקלות על תהליך הכתיבה.