גרפומוטוריקה

לעיתים מגלים הורים לילדים בגילאי ארבע עד חמש, כי הילד שלהם מתקשה להעתיק מספרים, צורות ואותיות, בהשוואה לילדים אחרים בגילו. וגם אם הוא למד כיצד להעתיק צורה מסוימת, המיומנות נשכחת ממנו תוך זמן קצר. הוא מתלונן על כאבים ביד כשהוא מצייר, ונמנע מלהשתתף בפעילויות ציור בגן.

ילדים אלו סובלים מעיכוב התפתחות גרפומוטורי או שהם חווים קשיים גרפו מוטוריים. מחקרים מציינים כי בין עשרה לעשרים אחוז מהילדים, מאובחנים כבעלי קשיי כתיבה בבית הספר.

הגורמים לעיכובים גרפומוטוריים

קשיים גרפומוטוריים כוללים קושי בציור, צביעה והעתקה, והם נובעים בדרך כלל משלושה גורמים עיקריים:

עיכוב התפתחותי או קשיים ביכולת מוטורית. במצב זה, הילד עשוי לתפוס את משימת ההעתקה באופן נכון, אך הוא מתקשה בביצוע המוטורי של ההעתקה. לדוגמה, הוא יעתיק את הסיפרה ארבע באופן נכון, אך הקווים יהיו חלשים או מתנדנדים. קשיים ביכולות מוטוריות עשויים לנבוע כתוצאה ממרכיבים שונים כגון קואורדינציה נמוכה בשרירי היד, חולשה בשרירי חגורת והכתפיים, וקשיים במוטוריקה עדינה.

עיכוב התפתחות ביכולת תפיסה חזותית. במצב זה, קשיים גרפווטוריים נובעים מיכולת התפיסה. כלומר, הילד תופס את המידע אותו הוא רואה באופן שגוי, ובהתאם, מעתיק אותו באופן שגוי. קשיים אלו עלולים לנבוע ממרכיבי תפיסה שונים.

עיכובים בהתפתחות יכולת תפיסתית מוטורית. במצב זה, קשיים גרפומוטוריים נובעים מהצורך לתאם בין יכולת התפיסה למוטוריקה. כלומר, הילד עשוי להתקשות במשימות העתקה בשל קשיים אותם הוא חווה ביכולת תיאום בין תפיסת צורה אותה הוא מעתיק לבין התנועה הידנית הפיסית הדרושה לביצוע ההעתקה.

אלו הם הגורמים העיקריים לקשיים גרפומוטוריים, אך קיימים אף גורמים חשובים אחרים, כגון בעיות ביכולות נוספות כגון תפיסה תחושתית, בעיות בתפקוד עיניים ויכולת חשיבה שעשויים להסביר קשיים אלו. בנוסף, גורמים סביבתיים, כגון מתן משימות כתיבה שרירותיות לילד ללא הצעת סיוע והדרכה, או להיפך, הימנעות מחשיפת הילד למשימות גרפומוטוריות, עלולים להסביר גם הם את העיכוב בהתפתחות ביכולת הגרפומוטורית.

אבחון קשיים גרפומוטוריים

חשוב לאבחן בהקדם קשיים גרפומוטוריים, ולהפנות את הילד להערכה אצל מרפא בעיסוק. אין להתעלם מהסימנים, שכן הקשיים, בד"כ, לא יעלמו מעצמם. נכון הוא שככל שהילד מתבגר היכולות הגרפומוטורית שלו עשויות להשתפר, אך העיכוב ההתפתחותי, אם הוא מתגלה בגילאים צעירים, לא יעלם.

בנוסף, קשיים אלו משולבים בדרך כלל בהתפתחות דימוי עצמי נמוך וקשיים חברתיים. כדי להימנע ממצבים אלו, רצוי לפנות להערכה בריפוי בעיסוק. זהו השלב הראשון לשיפור המיומנויות הגרפומוטוריות של הילד.

האבחון כולל סדרת משימות ידניות הניתנות לילד מתוך מטרה לבדוק העדפה ליד ימין או שמאל, כמו גם הקשר בין ההעדפה האישית לסוג המרכיבים המוטוריים.